Veilig Verkeerd

Bijna drie jaar geleden vertrokken we naar Singapore. Vijf koffers en destijds vier man sterk wandelden we langs de beveiliging van Changi. Want veilig, dat is het hier wel. Toch?

Veiligheid blijkt een rekbaar begrip. Zo lieten wij angstvallig een hek bouwen tussen onze voordeur en het min of meer aangrenzende zwembad. Veilig als we zijn vonden wij dat dat aan alle kanten potdicht moest zijn, terwijl onze makelaar wel vond dat het laatste stukje kon worden afgeschermd met een bloempotje of wat. Na mijn uitleg dat ik toch wat onrustig werd van het feit dat ik mijn toch heus zwemdiplomaloze dochters van destijds 1 en 2 zou moeten uitleggen dat het hekje van 8000 sgd voor de sier was en dat de bloempot toch vooral moest blijven staan op straffe van verdrinkingsdood, hebben we een paaltje extra voor elkaar gebokst. Gelukkig maar, dat lukte.

Maar helaas blijkt het nog niet zo makkelijk om overal onze Hollandse nuchtere veiligheidsnorm te kunnen hanteren. De Hollandse School (HSL) wisselde recent van busmaatschappij. Zie hier onze ervaringen met GNT, die wij dagelijks grof betalen om onze kids van en naar school te vervoeren.

Dag 1 begon al goed. Een bus zonder gordels wilde de poort uitrijden. Maar niet met onze kinderen. Die heb ik er toch maar even uitgehaald. De autostoelnorm had ik al opzij gezet uit praktische overwegingen, maar een minibus in het Singaporese verkeer met mijn kinderen zonder gordel, dat leek me niet zo’n strak plan. Op mijn klacht kwam een repliek in de trant van als ik zeker wilde weten dat ze veilig op school kwamen, ik ze anders zelf maaar moest transporteren. Ik slikte hem even in...

Week 3 probeerden ze onze oudste op de verkeerde bus te zetten: de buskaart waar het busnummer op stond was van zodanig slechte kwaliteit dat hij onleesbaar was geworden en de chauffeur en attendant waren zo vaak gewisseld dat ze geen idee hadden wie ze was en waar ze naartoe moest. Volgens goed Aziatisch gebruik geef je dat natuurlijk niet toe, dus stopten ze haar maar in willekeurige bus met plek. OK...? Daar waren we bijna een dochter kwijt. Gelukkig kon onze oudste (5) zelf even uitleggen hoe het moest en kwam het goed.

Een paar weken later kwamen ze ineens 15 minuten eerder dan gewoonlijk de kinderen terugbrengen. Bij gebrek aan ouders langs de weg (die wisten van niks), werden de kids er maar gewoon uitgepleurd. Natuurlijk! Kleuters die op straat zwalken. Zonder blikken of blozen.

In week 10 – de kleine akkefietjes laat ik voor het gemak even buiten beschouwing - besloot GNT de busroute om te gooien. Onze peuter is nu 65 minuten bezig vanaf het moment van ophalen tot start van de les. "Gelukkig" zit ze nu ook weer niet zo lang in de bus.Nee: De helft van de tijd zit ze te wachten,naast het parkeerterrein waar alle bussen aankomen en vertrekken. Gewoon, tot er iemand komt die op ze kan letten. Want op ze letten,dat deden ze voorheen niet. Toen werden ze gewoon zonder toezicht op het schoolplein gedumpt. Tot ondergetekende vorige week haar beklag deed. Maar ik weet niet wat ik erger vind...

Deze verhalen staan niet op zich.Nagenoeg alle gebruikers van GNT hebben vergelijkbare ervaringen. GNT weet het, de school weet het. En toch gebeurt er NIETS.

Ik sta versteld dat een school als de HSL dit accepteert en het oogluikend toestaat door geen maatregelen te treffen.Maar ikheb het opgegeven. Ik breng ze nu zelf weer naar school. Lekker hollands op de fiets gaat helaas niet en de taxi komt hier ’s ochtends ook meestalniet meteen, dus ze komen dan wel wat later op school. Niet zo fijn voor de juf en ook niet voor de kids zelf, maar veilig is het in elk geval wel.

Reacties

Reacties

Boudewijn

Tja, Ylva, goede beslissing.
Veiligheid is nr. 1, 2 en 3!
Wel erg vreemd dat het twee jaar wel goed gegaan is en nu niet meer. En wij maar denken dat we die goede oude tijd altijd teveel door een roze bril bezien.
Tja, wat wil je ook als roze opa :-).

Kim

Ik zou iedere dag te laat komen en met net iets te beel herrie binnenkomen. M

Kim

Moedig ook andere ouders aan dit te doen. De HSL gaat dan vast over stag hier iets aan te doen!

Jan

Ik bewonder je geduld.
Maar inderdaad, zoals Kim schrijft: elke dag een beetje te laat met flink veel herrie binnenkomen.....
Misschien nog beter als je een paar ouders daarin mee kan krijgen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!