Balen op Bali?

Bij het bekokstoven van eventuele emigraties, stond Singapore niet alleen qua carriereperspectief hoog op de verlanglijst van Wouter. Hij verkocht het goed. Stel je voor Yl, al die bestemmingen die je ineens toch kunt aandoen, terwijl je daar met kids anders misschien niet zo snel meer aan zou beginnen. Een weekendje Thailand, gewoon te doen, even naar Maleisië, geen probleem! Best overtuigend, toch? Zo kwam het dat de familie Scholtens de afgelopen twee weken doorbracht op Bounty-eiland Bali. En toegegeven, daar waren we anders nooit naar toe gegaan met de koters.

Terwijl het een uitermate prima bestemming voor ze is. Neem Nusa Dua, het schiereiland waar we de tweede helft van de vakantie doorbrachten. Je hoeft er niet heen als je op zoek bent naar idyllische dorpjes of uitgebreide uitingen van inheemse cultuur, maar een schepje en een emmertje en je zit gebeiteld met twee peuterpubertjes. Het dorp leek nauwelijks huizen voor locals of zelfs maar een stadscentrum te hebben. Het was één groot resort voor resorts.De ontspanning kon beginnen. 's Ochtends in het zwembad, 's middags aan het strand. Toegegeven, er werd één excursie gemaakt, naar een tempel op een rots in nabijgelegen gebied, maar verder werd er vooral aandacht besteed aan het bijkleuren van de huid.

Iets anders was het in het binnenland, waar we het eerste deel van de vakantie verbleven. Ubud was weliswaar minstens even toeristisch, maar daar was dan ook een hoop te zien. Rijstvelden, tempels en onze persoonlijke favoriet, het apenbos. Een oerwoudachtige setting met overgroeide tempels bevolkt door apen, die als je even niet uitkeek je benen in klommen op zoek naar snacks. Hilarisch natuurlijk, al rende ik hard bij ze uit de buurt bij iedere neiging die ze vertoonden zulks te ondernemen. Met luide dankzegging van onze dochter die erg gesteld is op apen, maar dan wel van een afstandje. Maar deze apenheul voor gevorden is een absolute aanrader voor een ieder die die kant op komt.

Na 10 dagen werd het tijd voor de retourvlucht, maar daar dacht smurf nummer 3 duidelijk anders over. Na een avond op de eerste hulp van het lokale ziekenhuis, bleek het beter voor de gezondheid om nog een paar dagen aan de vakantie vast te plakken alvorens de terugreis te ondernemen. Plat, of anders... zo luidde het dreigement. Gelukkig konden de ligbedjes aan het zwembad behoorlijk plat, dus het was niet echt balen op Bali. Nu maar hopen dat die kleine de moed er ook inhoudt...