Is er een dokter in de zaal?

Voor wie de tamtam nog niet bereikt had: het lijkt erop dat team Scholtens begin maart gaat uitbreiden! Als inmiddels toch wel doorgewinterde ervaringsdeskundigen dachten we dat varkentje wel even te wassen. Zwanger = zwanger. Wat er ook gebeurt, ons hoef je niks wijs te maken. De realiteit is anders. Kennelijk is ook de omgang met zwangere vrouwen cultureel bepaald. Moet je in Nederland smeken om een afspraak en ben je over 3 weken de eerste, mits je tenminste wel de juiste verwijzingen op zak hebt. Hier gaat dat wel even anders.

Allereerst de keuze voor een arts. In Singapore heb je volgens wikipedia zo'n 20 ziekenhuizen waaruit je kunt kiezen. Elk ziekenhuis heeft minstens 10 gynaecologen. Daarnaast is er nog een hele trits aan vrijgevestigde artsen die zwangerschappen begeleiden. Van verwijzing is geen sprake, dus je kunt zelf kiezen. Eeeehm ...? Marketing is dus erg belangrijk hier als arts. En mond op mond reclame.

Via internet kwamen we in eerste instantie bij een dame terecht die net deed of ze mijn beste vriendin was, een echo maakte, maar niet de moeite nam om de vrucht op te meten en alleen kon melden dat het pril was. Dat snapte ik zelf ook nog wel. Tussen de prietpraat over boerenkool met worst en andere hollandse gewoonten merkte ze terloops op dat ik een miskraam had gehad. Die stelling herzag ze na een minuut weer, zonder goede uitleg waarom. Vervolgens schreef ze een dot hormonen voor die ik zonder bijsluiter mee kon krijgen. Dit zijn hormonen waar je in Nederland echt niet over hoeft te beginnen. Daar zijn we namelijk van het natuurlijke beloop, dus hulp bij miskramen is not done. In Singapore moeten ze daar een beetje om lachen: 'Nederland, was dat niet ook het land waar vrouwen kinderen baren zonder pijnstilling? Thuis? ' Dus... Bij vragen mijnerzijds omtrent de hormoonpillen stak ze haar hand op en bezwoer mij dat ik me geen zorgen moest maken. Baat het niet dan schaadt het niet. Gelukkig heeft internet bijsluiters en bleek het inderdaad mee te vallen, dus gingen we - geïntegreerd als we zijn - akkoord met de behandeling.

Desondanks waren we niet gelukkig met de benaderingswijze, dus op zoek naar een ander! Deze vonden we via de mond op mondreclame. En inderdaad, deze keer wel metingen, flink wat ook, ik werd compleet doorgelicht. Nog meer hormonen stonden op het menu en deze keer niet zonder reden, want het dreigde inderdaad mis te gaan. De dreiging is nog niet voorbij, maar een stuk of 5 echo's later is er wel een vrolijk spartelend kleintje van bijna 14 weken te zien. Om de dreiging af te wenden brengt Ylva daarom momenteel op doktersadvies haar dagen plat op de bank of in bed door, al dan niet gelegen aan een zwembad in Bali. Tsja, het is soms afzien, maar daarover volgende week meer!

Reacties

Reacties

Nannila

Gefeliciteerd met jullie zwangerschap! Ik duim voor jullie dat het allemaal goed gaat. De eindstreep is nog ver weg maar zo te horen is het wel uit te houden daar!

Sjak

Jeuh, jeuh! Kleintjes, heerlijk! Kan ik aub kaartjes reserveren op de eerste rij? Of moet ik daarvoor je gyn of je hulp bellen (agendabeheer)? Ik wil graag met extra opties: luiers verschonen, zusjes vermaken en "mams de in & outs van het leven met 3 (en met knulletje... ?????) vertellen". Kan dat, zijn die nog vrij? Wellicht ook met boodschappen optie of "met beschuit-met-muisjes in de tas uit NL"-optie. Kom dan liefst met mannelijke versterking, is dat mogelijk?

Sterkte op de bank/in bed! Goed rust houden.

Kus, sjak en co

Anika

GEFELICITEERD!!!! Spannend zeg, krijgen jullie straks een kindje met geboren in: Singapore op zijn paspoort. mogen we dan ook spreken van een dubbele nationaliteit ;-)
Ik help jullie duimen voor een goed en verder probleemloos verloop van de zwangerschap. Genieten van het zwembad dan maar... Liefs, Anika

Fleur

joepie!!! Gefeliciteerd en zorg goed voor jezelf. En pas op met de zon....
Liefs

Annemarie

Hé, wat een verrassing. Het bericht heeft mij vandaag via de tamtam bereikt. Dat wordt wel weer een heel avontuur, zwanger zijn en bevallen in het verre oosten. Blijf maar lekker liggen Ylva, om dat kleinte te kunnen uitbroeden. Heel veel sterkte de komende periode en hopelijk ook veel voorpret!
Liefs en een dikke knuffel

Jorinde

De tamtam heeft z'n werk gedaan, dus inmiddels heb ik ook het blijde nieuws gehoord. Van harte gefeliciteerd!!
Net als Anika al zei, hoe gaaf is het dan als je later kan zeggen dat je in Singapore geboren bent als Nederlander.

Heel veel succes met de zwangerschap, ik hoop dat je er ook nog een beetje van kan genieten!

Liefs, Jorinde

Charlotte

Gefeliciteerd!! Dit goede nieuws had ons nog niet bereikt!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!