Home manager

Ok, het blijft een leuk onderwerp, dus daar komt ‘ie nog maar 's een keer, want ze is gearriveerd! Sinds maandag helpt Elsa ons de mieren te verdrijven. En al lijkt zo'n hulp dan lekker makkelijk voor in het huishouden, om ze importeren is echt nog niet zo eenvoudig! Niet alleen vragen ze om honderdduizend kopiën van belangrijke documenten, ook moesten er evenzoveel formulieren van handtekeningen voorzien worden. Een half overleden regenwoud verder waren we er bijna klaar voor. Er moest alleen nog wel een cursus. Want, geen cursus, geen helper. Hoewel een aantal kennissen gewoon hun bemiddelaar de cursus voor ze heeft laten doen, leek het me wel wat. Eens zien wat je allemaal moet kunnen om een hulp in de huishouding aan te sturen. Die regel van het verbod op het ramenzemen op 18 hoog was al helder, maar hier nog een aantal zaken die de Singaporees expliciet tot zich moet nemen, omdat het anders mis gaat:

1. Gij zult uw hulp voorzien van woonruimte (indien mogelijk een eigen kamer)
  2. Gij zult uw hulp voederen (3 x daags, het stond er echt)
  3. Gij zult uw hulp niet louter op rijst laten leven (echt waar, er zijn richtlijnen)
  4. Gij zult uw hulp niet gratis bij de buurvrouw laten werken (en zelf het geld opstrijken)
  5. Gij zult uw hulp betalen (en wel op tijd)
  6. Gij moogt niet bij wijze van straf salaris inhouden (echt?)
  7. Gij zult uw hulp niet mishandelen
  8. Ook niet verbaal
  9. Gij dient uw hulp 's nachts te laten slapen (maar wat dan als je baby brult, die was toch háár zorg enniet de jouwe?)
  10. Gij zult uw hulp voorzien van toiletartikelen

Hoewel dat laatste strak genegeerd wordt, zo bleek op een forum over het betreffende onderwerp. Read it and weep:

• I don't provide my maid with toiletries. Most of them don't know how to treasure and will use a lot.
  • I heard some maids who need to use their own money to buy, will try very hard to scrimp and save. Some maids wash their hair less often, so they stink ! I heard one maid even wash her sanitary pads and re-use
  • i buy kao biore facial wash for my maid bcos she has slight acne problem and i wan her to keep her face clean bcos she helps me to take care of my 1yo daughter. but i've realised she used it up quite fast, like within 3 weeks finish 1 tube. how to control her? if i leave her the choice to buy, she may not buy using her own money. then, i will always worry when she handle my daughter.
  • As for the facial wash, you can keep the tube, then issue her the right amount every day

Er zijn hier dus echt mensen die elke ochtend pompjes shampoo uit te delen aan de hulp. Rare jongens, die Singaporezen...

Maria

Ja jij dacht dus lekker te kunnen tijd te hebben voor;
shoppen, een facial, liggen bij het zwembad etc..... maar de werkelijkheid wordt dus; zorgen voor je helper EN de kinderen! Oh jee..........heb je alsnog een full time baan! Maar elk nadeel heeft zijn voordeel; kun je Wouter aansporen om 's avonds je een heerlijke voetmassage te geven en een kopje thee voor je te zetten :-)

Sjak

Whahahahaha! Tja, ik zal de regels ook even aan Wil voorleggen. Ff kijken of ik haar ook shampoo mee moet geven. En dat 's nachts niet wakker maken, dat heb ik ook al een keer gedaan... Was noodgeval, mag het dan wel? Ff herzien wat we hebben afgesproken dus.

Succes en veel plezier ervan! Is ze wel leuk? Wat vinden de kindjes ervan?

Kus,
Sjak

Resi & Boudewijn

Zijn de kids en jullie al een beetje gewend aan Elsa? Hoe bevalt ze, vinden de kids haar toppie? Hopelijk hebben jullie er een hele goeie aan en gaat ze jullie Singajaren nog leuker maken, liefs & groetjes