Help!

Ga je in Singapore wonen, weg van alle stress, lekker genieten van het feit dat je geen moeilijke gesprekken met bazen of werknemers meer hoeft te voeren, moet je tóch nog iemand ontslaan...

In de ruime twee maanden die we inmiddels in ons nieuwe huis wonen, hebben we al evenzoveel schoonmaaksters versleten. De eerste werkte eigenlijk voor iemand anders en kon dus slechts beperkt worden ingezet en de tweede heeft Ylva deze week de deur gewezen. Toen we na een avondje oppassen geld misten, kreeg ze nog het voordeel van de twijfel. Maar toen de buren -waar ze ook werkte - na een middagje schoonmaken ook geld kwijt waren, werd het al wat onrustiger. Toen bij confrontatie bleek dat ze gelogen had over haar status (illegaal in tegenstelling tot eerdere berichten), kregen we wat vertrouwensissues en hebben we besloten dat het tijd werd voor een slecht nieuws gesprek.

Hilariteit bij de buurtgenoten, want, wat gingen we nu doen? Of eigenlijk was de precieze formulering 'so, now are you finally going to get a proper one?', waarmee ze bedoelen, een fulltime helper. We zijn zo ongeveer nog de enigen in het complex die zelf de stofzuiger ter hand nemen, tot groot ontzag (of minachting misschien) van onze singaporese buren. Verder is nagenoeg iedereen voorzien van een fulltime poetsdame, hetgeen zorgt voor meer quality time. Die kun je invullen met je kids, maar er zijn er ook bij die niet schromen ook hun kids door de helper te laten doen en de hele dag van pedicures te genieten, massages te ondergaan en verder hun levensdoel vervullen door alle shops van Singapore dagelijks op hun donder te geven. En eerlijk is eerlijk, dat zijn er nogal wat, dus dan heb je het best druk.

Even ter recapitulatie. Voor een parttime hulp betaal je minimaal 40 euro per dagdeel, terwijl je voor ongeveer ca. 500 euro per maand ook een 'helper' kunt inhuren. Zo'n dame woont bij de werkgever in huis (ergens anders laten wonen is illegaal), doorgaans in een hokje van max 2x2, meestal zonder ramen of airco. Dan werkt ze minstens 6 dagen per week, 24 uur per dag als je wilt. Singaporezen zijn dol op deze optie. Helaas voor de helper, is onderdeel van de deal dat ze vaak redelijk uitgebuit worden. Ik heb gehoord van gevallen waarbij de helper op de babykamer moest slapen om te zorgen dat de dame des huizes 's nachts niet gestoord werd door haar nageslacht. Dezelfde helper werd als het gezin zelf met het kroost op stap ging, rustig gebeld met de vraag 'waarom huilt mijn baby???'. Je zal eens zelf voor je kind moeten zorgen... Ook heeft onze overbuurvrouw twee helpers in dienst genomen, omdat ze die ene vrije dag die de helper had, geen idee had wat ze met haar kind aan moest. Niet verwonderlijk dus dat er verhalen zijn van kinderen die als ze bang zijn naar de helper rennen in plaats van naar mama.

Wij zijn er nog niet uit. Hoe relaxed is het als je nooit meer hoeft te poetsen? En wat doet het met je relatie als je voortaan elke avond een oppas hebt? Goede argumenten om gisteren nog een hulp in te huren. De keerzijde is dat het gedaan is met de privacy en de kids gaan hechten aan iemand die niet mee naar Nederland gaat. Laat staan wat het doet met moeders zelfvertrouwen als haar dochters naar de helper rennen in plaats van naar hun mama. En zo zie je, zit je gewoon tóch weer in de keuzestress...

Meteen dus maar een verzoek om ons te helpen. Op deze site kun jejouw meninggevenen ons helpen een ei te leggen over de kwestie: http://www.easypolls.net/poll.html?p=4f95ed55e4b072c117d089fc

Volgende week de uitslag!

Marieke

Ha! Hoe deden we dat ook alweer met de huis kwestie? Iedereen z'n mening op papier en dan kiezen. Wat een topbeslissing is dat geworden. Ik zou dezelfde mensen bij elkaar roepen voor een nieuwe ontbijtsessie. Succes verzekerd. En bijna iedereen van die club is er toch binnenkort? Succes!!!

Resi

Goed idee Marieke, wanneer komen jullie?

boudewijn

kun je geen helper full time inhuren tesamen met een kennis, ieder de helft van de tijd, van de kosten en van de (on)gemakken, het lijkt wel een Salomons oordeel, maar geeft je minder kosten dan alleen een full time hulp en meer vrije tijd dan een hulp enkele dagdelen per week?

Sjak

En, wat is de uitslag? Ff ter info: ik wil natuurlijk een schoon huis als we langs komen. En een hulp die ook op onze kroost kan passen als we er zijn, zodat wij een lekker drankje kunnen doen, en 's ochtends kunnen uitslapen. Daarnaast eten Piet en ik graag lekker aziatisch, dus moet ze ook een beetje kunnen koken. Dus graag een capabele dame inhuren aub ;)

Kus,
Sjak

Charlotte

De poll is ingevuld! En zo te zien wordt het de parttime hulp. Blijf je lekker the one and only. En kun je je af en toe nog in het zweet werken ;-)
groetjes!