Klimaatverandering

Toegegeven, dat warme weer is fantastisch! Nog steeds genieten we elke dag van de hoogzomertemperaturen. Inmiddels zijn we zelfs al zodanig ingeburgerd dat als de zon niet schijnt en het 'gewoon' een graad of 27 is, we (en daarmee bedoel ik eigenlijk alleen mezelf)het zelfs een beetje te koud vinden voor in ons zwembadje voor de deur. Gelukkig snappen die Singaporezen dat probleem en hebben daarom een heated pool aangelegd op het terrein. Op de 'koude' dagen kunnen we daarom nog steeds met de voetjes omhoog op onze luchtbedjes dobberen in een heerlijk zwembadje op kruipafstand. Probleem opgelost!

Maar dan de keerzijde van het klimaat. Na de mieren een nieuwe vijand: schimmel! Elke minimale uiting van ranzigheid wordt genadeloos afgestraft. Dingen opslaan die niet kraakhelder en brandschoon zijn, is echt geen optie. Het is weer één van die tropische verrassingen die we niet helemaal voor ogen hadden toen we vertrokken. Nog geen twee maanden gesettled in ons nieuwe huis en de bombshelter alias berging stinkt de pan uit. En da's nog niet het ergste, maar onze peperdure nieuwe samsonites vertonen de eerste sporen van ontbinding. Galajurken gaan aan gort en toen Ylva laatst gewoon weer 's een keer een leuk jurkje aan wilde in plaats van de gebruikelijke zandbakoutfit, moest er toch eerst weer een wasje gedraaid, want ook dat had de schimmel weten te vinden. Om dan nog maar te zwijgen van de kinderwagenwieg, die echt te vies is om met een tang aan te pakken. We kunnen er een champignonkwekerij in beginnen. Maar aangezien dat niet de bedoeling was, zijn maatregelen geboden.

De dehumidifier staat hoog op de verlanglijst en ondertussen doet een heel bataljon thirsty hippo's (vochtvreters) zijn werk in al onze kasten. En verder wordt er dus gewassen. Véél gewassen. Alles wordt gewassen om precies te zijn. Ook dingen die al in geen tijden gebruikt zijn. Of eigenlijk, juíst de dingen die al in geen tijden gebruikt zijn. Periodiek komt alles aan de beurt, om de schimmelsporen geen kans te geven zich te nestelen. De mevrouw helderder in mij lijkt hardnekkiger dan ik dacht.

Mooi bijkomend effect is wel dat het een verbroederend gespreksonderwerp blijkt en dat helpt om contact te maken met de buren: 'hoe doe jíj dat...?' (wat dan eigenlijk neerkomt op: 'hoe doet jóuw hulp dat...?'). Vrienden zijn dus in de maak. Wie had gedacht dat schimmel dat effect zou hebben? En als ze nou snel met goede tips op de proppen komen, kunnen we spoedig weer genieten van de positieve kanten van het klimaat, en een schimmelvrij luchtbedje uit de kast trekken. Lekker dobberen met je vrienden in de heated pool! Dat is meer wat we voor ogen hadden!

Piet

Haha wat een goed verhaal, en je weet wat ze zeggen: pictures or it didn't happen ;-)

Suus

Herkenbaar. Kortom vochtvreters en toch vaker die airco aan!

Sjak

Vocht, een welbekend middel voor het starten van vriendschappen. Al die wasjes, ellende. Goede reden voor een hulp in huis. Maar zonder vocht en met 3 kleine kids gaan er ook elke dag wel 1 of 2 wasjes doorheen... Zouden we onze kinderkamer aan een ama kunnen verhuren...? Die is vast niet veel kleiner/groter dan de bombshelter. En iemand die kan/wil koken voor ons, dat lijkt mij nog steeds ideaal.

Klimaatverandering, tja, 27 graden, pure armoe! Hier is het 11 graden en koud! Kindjes willen niet meer naar buiten. Hoe staat het met die baan in Singapore voor Piet of mij? Wel je ogen openhouden aub. Dan doe ik graag mee met het zoeken/kopen van vochtvreters...

Kus, Sjak

Mariëtte

Hi!

Alles goed daar?
Zien deze torens er in het echt net zo vet uit als op de foto's? :)

Liefs,

Mariëtte