Wat de boer niet kent...

Naar aanleiding van de reactie op de curry uit het vorige verhaal, moet één en ander opgehelderd worden. Voor de mensen die de voorgeschiedenis wat minder goed kennen: Ylva is licht autistisch daar waar het eten betreft. Het liefste eet ze elke dag boterhammen met hetzelfde beleg en ‘s avonds een degelijk AGV'tje. Salades, pasta's en andere mediterrane lekkernijen zijn ook nog wel aan haar besteed, maar daar houdt het dan ook wel een beetje mee op. Het meest pittige dat ze ooit vrijwillig at, was peper op haar ei en zelfs dat heeft ze liever niet. Ter illustratie van de ernst der dingen: tijdens de vorige reis door Zuid-Oost Azie zo'n10 jaar geleden is ze 5 kilo lichter teruggekomen bij gebrek aan Hollandsche Pot.

'Hoe moet dat nou, daar in Singapore?', vroeg men zich dus af, toen wij ons vertrek naar Azie aankondigden. De stad blinkt uit in de meest bijzondere curries, men maakt fantastische Hainanese kippetjes en ook voor Pekingeenden draaien ze hun hand niet om, maar Ylva blieft graag een bordje boerenkool. Hulpvaardig als ze waren, hadden Ylva's collega's al voor vertrek opgezocht wat het kostte om de hutspot te importeren, maar voor 80 euro bezorgkosten was dit toch wat 'over the top'. Het leek er dus op dat Ylva eraan moest geloven. Oosterse keuken; here we come!

Maar jongens, goed nieuws: valt dat even mee! De lokale buurtsuper verkoopt gewoon pindakaas en Ylva kon haar geluk niet op toen bleek dat zelfs vanilleyoghurt in het assortiment was opgenomen. Ook bruin brood ligt standaard in de schappen en de bloemkool komt hier uit Nieuw Zeeland dus is niet eens echt vreselijk duur. Toegegeven, boerenkool is misschien net een brug te ver, maar je komt hier een eind als autistisch europeaan.

Maar goed ook, want de supermarkt ligt verder vol met allerlei exotische groenten, waarvan ik geen idee heb of je ze moet koken, smoren, roerbakken, of ter decoratie of afweren van geesten aan je muur hoort te hangen. Ylva overweegt dus toch een cursus oosters koken. Al was het maar omdat Wouter er zo van geniet.

Caroline

Tip als je niet van pittig eten houdt: bij het bestellen "not so spicy" kan zomaar geinterpreteerd worden als "hot and spicy" . En welk geval je alsnog je smaakpapillen ruineert.....
Maar milde curries... mmmm. Als jij die cursus volgt Ylva, houd ik me aanbevolen hoor!

Sjak

Groente, tja, das ook gewoon niet lekker ;) Koken? Of alles opbakken? Nee, heb geen tips. Suiker gooien, over alles wat pittig is?
Laatste tip: neem die kok/hulp/schoonmaakster/ama/oppas/wat-dan-ook!

Pedicure was heerlijk! Dat hebben ze daar ook, moet je doen, joh. En in Singapore heb je daar ook echt wat aan, want dat staat mooi in je slippers!

Kus,
Sjak

Maria

Had ik je dus toch misschien al wat moeten voorbereiden hier in nl aangezien wij ook niet vies zijn van een oosterse hap.

Maar leuk om te horen dat ook jullie misschien net aan de vanilleyoghurt waren net zoals wij!

Kim

Als jij nou een oosterse maaltijd hebt gegeten, ben ik alsnog 1e van die quizzzz!! Ik vind nl nog steeds dat ik n bloem verdiend heb voor de bikkel vraag! Dan heb ik dus recht op en verlopen ....(watwasheteigenlijk)-bon!

Marianne

Ik heb wat voor je op het internet gevonden: http://www.aziatische-ingredienten.nl/tag/aziatische-groenten/. Nu kan je het smoesje dat je niet weet wat je er mee moet doen niet meer gebruiken.